E-commerce

in het MBO onderwijs

door | okt 27, 2021 | Nieuws | 0 Reacties

E-commerce valt niet meer weg te denken uit ons huidige digitale tijdperk. Het aantal online aankopen is vanaf 2005 elk jaar toegenomen tot een totale omzet van ruim 26 miljard in 2020.

De verwachting is dat het aantal digitale aankopen nog verder zal stijgen. Consumenten zoeken online naar snelle koopjes, vergelijken prijzen op het internet en streven daarbij naar de beste prijs-kwaliteit verhouding. Het resultaat: het aantal nieuwe webshops explodeert. Maar worden onze mbo-studenten hier wel goed op voorbereid?

Wat is de meerwaarde van e-commerce in het mbo-onderwijs?

Als docenten is het onze taak om studenten voor te bereiden op het werkveld. E-commerce betekent geld verdienen op het internet. Dit thema hoort met name thuis bij de opleidingen ondernemerschap, retail en commercieel. Helaas zien we nog te vaak dat juist deze opleidingen het vak e-commerce nauwelijks aanbieden. Dit is zonde, want toekomstige werkgevers mogen verwachten dat een mbo-student volledig opgeleid is voor een functie in dit vak.

Het vak is naast de commerciële- en handelsopleidingen ook veel breder in te zetten. Het is bijvoorbeeld ook interessant voor de mbo-student van kapper niveau 2 die later zijn/haar eigen kapperszaak wil hebben en dan een bedrijfswebsite nodig heeft. Of voor de student secretarieel die op stage steeds vaker de social media kanalen van het stagebedrijf mag beheren.

Het vak e-commerce staat ook voor waardevolle 21e -eeuwse vaardigheden, zoals creatief denken, problemen oplossen en ondernemend onderwijs. Het zorgt ervoor dat studenten gaan nadenken over propositie, merkbeleving, jezelf verkopen en kansen zien en benutten. De meerwaarde van het e-commerce is dus erg waardevol voor mbo’ers.

 

Hoe moet je e-commerce aanbieden?

 

Mbo-studenten zijn meer doeners dan denkers. Daarom is het belangrijk om e-commerce in het mbo-onderwijs op een praktische manier aan te bieden. We zien te vaak dat het vak te theoretisch wordt aangeboden waardoor studenten hun interesse voor dit mooie onderwerp verliezen. Het zijn juist de praktische onderdelen van het vak die de motivatie van de studenten verhogen, zoals het toepassen van zoekmachine optimalisatie, het plaatsen van social media berichten en het bouwen van je eigen webshop.

Door de komst van keuzedelen ligt er voor docenten en opleidingen volop ruimte om meer uit e-commerce te halen. Zo is er het keuzedeel online marketing en het toepassen van e-commerce (K0519) en het keuzedeel online marketing (K1104).

Studenten van andere opleidingen dan de commerciële- en handelsopleidingen kunnen dus door middel van deze keuzedelen toch kennismaken met het vak en tegelijkertijd een waardevol keuzedeel voor de opleiding afronden.

 

Mbo-studenten zijn meer doeners dan denkers. Daarom is het belangrijk om e-commerce in het mbo-onderwijs op een praktische manier aan te bieden

Kernwaarden van E-commerce in het MBO

Het e-commerce vakgebied is zo breed dat het lastig kan zijn om hier als docent grip op te krijgen. Met dat uitgangspunt zijn wij begonnen met het schrijven van een praktische e-commerce lesmethode voor het mbo. In de kern moest onze methode vier kernwaarden bevatten, namelijk: ontdekken, inspireren, ervaren en leren. Het ontdekken en inspireren van het vak doen we door in onze lesmethode veel praktijkvoorbeelden te gebruiken.

Daarnaast gaan studenten bij ons lesmateriaal veel aan de slag. Niet vanuit de theorie leren hoe een website hoog in Google komt, maar vooral de technieken zelf toepassen op de eigen website. Studenten ervaren hoe het is om aan de website te sleutelen en blogartikelen te schrijven en leren op welke manier ze aan de slag kunnen met een marketingstrategie.

 

Een complete lesmethode van A tot Z

Als docent heb je geen tijd om elke les tot in de puntjes voor te bereiden. Het scheelt daarom enorm als je beschikt over ondersteunende materialen die door de uitgever ontwikkeld zijn. Bij E-commerce in het MBO gaan we nog een aantal stappen verder. Zo krijgt een docent naast onze uitgebreide PowerPoint presentaties ook ondersteunende materialen in de vorm van beoordelingen, toetsen, lesplanningen, instructievideo’s én digitale en activerende tools zoals Kahoot, Quizzizz en LessonUps.

Elk nieuw schooljaar zorgen we er opnieuw voor dat jij als docent weer een beetje extra wordt ontzorgd door het toevoegen van nieuw (ondersteunend) materiaal. Als docent kun jij je dan blijven focussen op het geven van de beste lessen!

Aan de slag

i

Geloof je in de meerwaarde van e-commerce in het mbo-onderwijs en wil je jouw studenten kennis laten maken met het mooie vak E-commerce, maar ben je nog op zoek naar een lesmethode?

Registreer dan nu een proefaccount op onze website en bekijk geheel gratis en vrijblijvend ons inkijkmateriaal!

Wil een je keer sparren over hoe ons lesmateriaal kan bijdragen aan goed e-commerce onderwijs voor jouw studenten? Neem dan contact op via info@ecommerceinhetmbo.nl!

Mathijs de Jong
Auteur en eigenaar

Vragen of suggesties?

 

Heb je een vraag aan Mathijs of wil je iets met hem bespreken?

Telefoonnummer: 06 380 381 87

E-mailadres: info@ecommerceinhetmbo.nl

 

Stuur een bericht 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer inspiratie en nieuws

 

E-commerce als verplicht vak?

E-commerce als verplicht vak?Jongeren zoeken online naar snelle koopjes, vergelijken er prijzen en halen hun gadgets en horloges tegenwoordig van websites zoals Alibaba.com. Hoe kunnen docenten in...

Positieve reacties!

Positieve reacties!   Het is alweer november, wat gaat de tijd toch snel. Nu we een aantal maanden in het cohort 2019-2020 zitten is het goed om terug te blikken en vooruit te kijken. De...

Lancering E-commerce in het MBO een feit!

We zijn begonnen!   We zijn nog maar net begonnen met schooljaar 2019-2020, maar nu al werken er meer dan 400 studenten met ons lesmateriaal! Wij zijn ongelofelijk trots dat ons lesmateriaal al...